Tek Başına Ürün Tasarlamak ve Dünyaya Satmak — 1

Nuri Erginer
3 min readNov 9, 2021

--

Bulut Üretim Hizmetleri (Cloud Manufacturing )

Tarih boyunca insanlık çığır açan teknolojik gelişmelere şahitlik etmiş ve geriye dönüp baktığında sadece bir fikrin tüm insanlığa nasıl çağ atlattığını inceleyerek gelecekteki yıkıcı teknolojik değişimleri tahmin etmeye çalışmıştır.

Herkesin bildiği tekerleğin bulunuşu, matbaanın bulunuşu ya da buhar gücünün kullanılarak trenler ile mesafelerin kısaltılması gibi.

Gerçekten de bu buluşlar insanlığın o ana kadar yaptıkları işleri çarpan etkisi ile daha iyi, daha hızlı ya da daha kaliteli yapmasına neden olmuştur. Bu fark yaratan teknolojileri kullanan toplumlar diğer toplumlardan daha refah bir yaşam standardına erişerek zenginleşmiştir. Aynı şekilde teknolojiyi üretemeyen ya da ona ulaşamayan toplumlar ise klasik yöntemlerle işlerini yaparak daha çok çalışıp daha az verimli bir şekilde ürün ve hizmetleri oluşturmak zorunda kalmıştır.

Peki içinde bulunduğumuz yılların en büyük çağ değiştirici kırılımı ne olabilir?

Bence bu Üretimin Bulut Hizmetler Olarak Sunulması.

Öncelikle bulut (Cloud) kelimesinin ne anlama geldiğini hatırlatmak istiyorum. Bu bir birine bağlı network oluşturmuş bilgisayarlar anlamına gelmektedir. Bulutların en büyüğünün internet olduğunu biliyoruz. Bilgisayar donanımlarına yatırım yaparak bunların kullanımını hizmet olarak sunulmasına da bilgi işlem bulut hizmetleri deniliyor.

Bilgisayar hizmetlerinin bulut hizmetler olarak sunulması 2000'li yılların başlarında başlamış olsa da asıl faydalarının anlaşılarak dünya çapında kullanılması 2015 yıllarında olmuştur. Artık birçok şirket sunduğu hizmetlerdeki bilgisayar altyapısına yatırım yapmak yerine bunu AWS (amazon bulut hizmetleri ) gibi dev servis sağlayıcılarını kullanarak yerine getirmekte.

Netflix, bulut bilişim anlamında her şey için AWS’yi kullanmaktadır. Buna örnek olarak çevrimiçi depolama, öneri motoru, video kod dönüştürme, veritabanları ve analitik verilebilir. Tüm bunlar için 100.000 den fazla server kullanılmakta olup, Netflix’in 2023 yılında Amazon Bulut Hizmetlerine aylık 1 milyar dolardan fazla ödeyeceği tahmin edilmektedir.

Peki ama üretimin bulut hizmeti olarak verilmesi nasıl oluyor?

Siz tasarımlarınızı üretim dosyaları olarak bir web sitesi aracılığı ile bulut üretim sağlayıcısına gönderiyorsunuz. O da gelen tüm talepleri birleştirerek daha maliyet etkin ve kaliteli bir üretim yaparak size fiziksel ürünleri gönderiyor. Siz üretim için;

  • Hiçbir makina teçhizat yatırımı
  • Onların boş kalmaması için planlama
  • Bakım onarım faaliyetleri

yapmıyorsunuz.

Sadece üretime ihtiyaç duyduğunuzda sipariş veriyorsunuz. (Manufacturing as a services)

  • Kendi tasarım faaliyetlerinize odaklanabiliyor,
  • Ölçekli üretimin karlılığından faydalanıyor,
  • Kaliteden emin oluyorsunuz.

Hizmet Olarak Üretime en güzel örneklerden biri elektronik kart üretimi yapan Çinli firma PCBWaydir. Siz elektronik kart tasarım dosyalarınızı PCBWay’e gönderip özelliklerini belirttiğinizde firma sizin tasarımınızı diğer 2000 den fazla tasarım ile bir araya getirerek üretimi gerçekleştirmekte ve size kartınızı bir hafta içinde ulaştırmaktadır. Bu çoklu üretim öylesine maliyet etkindir ki, 2 katmanlı 10 adet kart sadece 5 Dolar olarak ücretlendirilmektedir. Bu “scale of economy” denen üretim ölçeğinin büyümesi ile elde edilen karlılıktan müşterilerin faydalanması anlamına geliyor. Üretimin büyüklüğünü anlamanız için birkaç sayısal değer vermek gerekirse, PCBWay aylık 60.000 metre kareden fazla elektronik kart üretimi yapmakta ve 172 ülkeye hizmet vermektedir. Bu toplam pazarın %4.7 si. PCBWay kart üretimi dışında 3D baskı hizmeti ve CNC üretim hizmetlerini de vermeye başlamıştır.

Ülkemizde de örnekler var. Mesela lazer kesim hizmeti veren cadcut.co bu hizmet sisteminin öncülerinden. Siz çizim dosyasını sitelerine yüklüyor ve kesim yapılacak malzeme cinsini ve kalınlığını belirtiyorsunuz. Onlar kesimi yapıp güzel bir ambalajlama ile adresinize ücretsiz gönderiyorlar.

Teknolojik kırılmalardan bahsederken 3D yazıcılardan bahsetmemek olmaz tabiki. Artık fiyatları evlerimize girecek kadar ucuzlayan bu makinalarla 25 yıl önce Aselsan’da bir gezi sırasında tanışmıştım. Uçak kontrol kolunun bir modelini basıyorlardı ve bana makinanın o zamanki fiyatının 1 milyon Dolar olduğunu söylemişlerdi. Şimdi ben de evimde kendi yazıcımda baskılar alıp bu teknolojiyi kullanabiliyorum. Bu teknolojinin demokratikleşmesi ve halka inmesi olarak adlandırılıyor. Eğer evde bir yazıcınız yoksa aynı şekilde bunu da bir bulut hizmeti olarak alabilirsiniz.

Tüm bu imkanlar son yılların bizlere sunduğu inanılmaz olanaklar. Asıl soru bunlardan nasıl helva yapılacağı.

Dünyanın herhangi bir yerinde iyi bir fikri olan ve temel tasarım kabiliyetlerine sahip bir kişi hiç bir yatırım yapmadan fikrini bulut üretim sistemlerini kullanarak hayata geçirip müşterilerine ulaştırabilir.

Yazının ikinci kısmında ben bu olanakları kullanarak nasıl bir ürün tasarlayıp ürettim onu anlatacağım.

--

--