Tek Başına Ürün Tasarlamak ve Dünyaya Satmak — 2

Nuri Erginer
4 min readNov 10, 2021

--

Serinin ilk yazısını buradan okuyabilirsiniz.

Hani tüm iyi hikayelerde ikisinden biri vardır; Ya kasabaya yeni biri taşınır ya da kahraman bir yolculuğa çıkar. Başarılı bir iş fikri için de ürün / hizmetinizle bir sistemin işleyişine ya değer katmalı, ya da kullanıcılarının problemini çözmelisiniz.

Inside Solderocket (3D printed case)

Hizmet sunacağınız kitle ne kadar genişse kazancınız o kadar yüksek olur ama aynı zamanda o pazar için rekabet çok güçlüdür. Yeni bir cep telefonu üretmek istiyorsanız Apple ve Samsung ile rekabete girmeniz gerekecektir.

Başlıkta belirttiğim gibi bu tek başına yapılabilecek bir şey değil. Tam da bu yüzden pazarı, olabildiğince niş (niche) seçip büyük oyuncuların tenezzül etmeyeceği ama oradaki kitleye yapacağınız satışların size yeteceği bir denge noktasına taşımalısınız.

Bir diğer önemli nokta da pazarı seçerken tecrübenizin ve bilginizin olduğu pazarı seçmek yanında sizin de kullanacağınız bir çözüm olup olmadığına bakmalısınız. Benim yaptığım, kendi uğraştığım işlerde bana fayda sağlayacak çözümler üretmek.

Böylece problemi bizzat yaşayan kişi olarak neye çözüm getirdiğinize tam olarak hakim olabiliyorsunuz.

Yaşadığım bir sorunu tespit edip şöyle bir alet olsa işim çok daha kolaylaşır dediğim anı yakaladığımda hemen araştırmaya başlıyorum. Not alma aracı notion.so da açtığım bir boş sayfaya araştırmalarda bulduğum resim, video yazı, şema vs. topluyorum. Tüm bunlara bakarken bu sorun başka nasıl çözülmüş? Getireceğim çözüm daha iyi olacak mı? Sorularına da cevap arıyorum.

Eğer araştırmalar sonunda tamam benim fikrim ve yapacağım ürün mevcut lardan daha iyi bir çözüm sunuyor, daha ucuz, daha küçük, daha kullanımı kolay gibi öne çıkıyorsa bir sonraki aşama olan “proof of concept” fazına geçiyorum.

Bu faz fikrin çalışıp çalışmayacağını anlayacağım faz oluyor. Bir prototipten de önceki aşamadan bahsediyorum. Genelde yaptığım, eldeki araçlarla mümkünse hiç para harcamadan deneysel çalışmalar ile fikrin işleyeceğini görmeyi amaçlıyorum. Bir çok proje bu aşamayı geçemiyor. Ya sistem istediğim performansı sağlamıyor ya da varsayımlarından birinde hatalı olduğumu görüyorum. Bu noktadaki başarısızlık üstünde çalıştığınız proje için üzücü bir durum olsa da sizin gelişimiz için büyük bir kazanç. Bir sonraki fikirde nelerin çalışmayacağı ile ilgili kütüphanenize bir kitap daha koymuş oluyorsunuz. Ve inanın yıllar geçtikce artık bu aşamada başarısız olan proje sayınız azalıyor. Bu kendi uzmanlığınıza yaptığınız yatırım aslında.

Eğer işler iyi gitmiş ve proje kavramının ispatını görebilmişseniz içinizi büyük bir sevinç ve heyecan kaplıyor.

Bundan sonrası çok daha zevkli ama uğraş dolu bir yol oluyor.

Bundan sonrasına somut bir ürün örneği ile devam etmek istiyorum. Ben fikir ve ürünlerim için elektronik kartlar tasarlayıp bunlardan az adetli üretiyorum. Bunu yaparken karta elektronik malzemeleri dizmek ve lehimlemek oldukça sıkıcı ve emek yoğun ve hata olasılığı yüksek bir iş oluyor. Bu işleri yaparken kullanabileceğim ve işlerimi kolaylaştırabilecek ürünler tasarlayabilir miyim? Benim gibi insanlar bu araçları kullanmak isterler mi? Diye düşünmelerim sırasında iki ürün fikrini prototip aşamasına kadar getirdim. Bunlardan ilki az adetli kart dizme işlerinde size yardımcı olan PnPAssist.

Bir diğeri de lehimleme işlemini çok hassas bir şekilde yapmanızı sağlayan Solderoket.

Prototip fazında kağıt kalem ile genel büyüklükleri ve temel yerleşimleri çizimler ile belirlemeye çalışıyorum. Hep kullanıcının cihaz ile nasıl etkileşime geçeceğini ön planda tutuyorum. Üretimin basitliği özel üretim bir malzemeden olabildiğince kaçınmak da hep aklımın köşesinde olan hususlar oluyor. Her zaman raftan hazır alacağınız ürünler kullanarak tasarım yapmaya çalışmalısınız. Aliexpress de uzun zaman geçirirseniz nelerin hazır olarak alınabileceğine hayret edersiniz. Gençlere tavsiyem TikTok yerine Aliexpress’de mevcut malzemeleri tanıyarak zaman geçirmeleridir.

Bu niş pazarlar için olan cihazlara büyük yatırımlar yapılarak kalıplar üretildiğinde pazar büyüklüğü yeterli olmadığı için şimdiye kadar seri üretim olarak cihaz üretmek mantıklı olmuyordu. Ama 3D yazıcılarla üretim yapmak artık bir çözüm. Gelecekte 3D yazıcı çiftlikleri ile niş pazarlar için küçük seri üretimler yapılacağını düşünüyorum.

Ben de bu cihazlar için dış kutuları ve daha bir çok fonksiyonel plastik parçaları 3D yazıcıları kullanarak üretiyorum. Bir önceki yazıda belirttiğim gibi bulut üretim yöntemleri de hizmetinizde.

Siz kendinizi CAD yazılımlarında geliştirir ve tasarımlarınızı buralarda yaparsanız artık üreticilere makul fiyatlarla ulaşmak mümkün.

Ben elektronik kart tasarımlarımda Autodesk Eagle, 3D tasarımlarda da yine aynı firmanın Fusion360 yazılımını kullanıyorum. Bu yazılımlarda kendinizi geliştirmek isterseniz Udemy kurslarıma aşağıdaki linklerden indirimli olarak ulaşabilirsiniz. Si bu yazıyı okuduğunuzda kupon süresi dolmuşsa bana gnexlab üzerinden ulaşıp yeni indirim kuponu talep edebilirsiniz.

Hepinizin aklına yeni fikirler gelmesi dileği ile.

Udemy Kurslarım :

Sıfırdan Autodesk Eagle ile Elektronik Kart Tasarımı
Autodesk Fusion 360 ve 3D Yazıcılar
Nesnelerin interneti ve her yönüyle Node-Red

--

--